Bisnesenkeleitä – onko heitä?

Bisnesenkelistä tulee näin joulun alla helposti mieleen punakka, vanhempi yrittäjä, joka liihottaa siivet selässä yrittäjän taloudellista ahdinkoa helpottamaan. Entäpä jos hän onkin kokenut, tiukkailmeinen ja inhottavia kysymyksiä esittävä ammattilainen?

Bisnesenkelistä tulee näin joulun alla helposti mieleen punakka, vanhempi yrittäjä, joka liihottaa siivet selässä yrittäjän taloudellista ahdinkoa helpottamaan. Entäpä jos hän onkin tiukkailmeinen kokenut ammattilainen, joka käy suurennuslasilla läpi liiketoimintasuunnitelmaasi ja esittää inhottavia kysymyksiä?

Totuus kallistuu väistämättä enemmän jälkimmäiseen, jos on FiBANin eli Finnish Business Angels Networkin tamperelaista jäsentä OLLI-PEKKA KULMALAA uskominen.

– Bisnesenkeli on sijoittaja, joka sijoittaa kasvuyrityksiin. Häneltä yrittäjä saa strategiseen ja operatiiviseen suunnitteluun apua niin paljon kuin haluaa. Sijoittajat ovat usein – mutta ei aina – entisiä yrittäjiä, jotka ovat jo omat firmansa myyneet. Heillä on aikaa, halua ja mielenkiintoa vahtia omien rahojensa perään, sekä omaa egoa korostava ajatus, että menen ja opastan, Kulmala tiivistää.

Värikkäänä puhujana tunnettu Kulmala aloitti aikoinaan nollasta, kasvatti kaksi yritystä miljoonien arvoisiksi bisneksiksi, myi ne ja ryhtyi sijoittajaksi.

Suomessa on FiBANin lisäksi toinen sijoittajayhdistys, Suomen Bisnesenkelit ry. Sen verkkosivujen mukaan bisnesenkelit ovat yksityisiä pääomasijoittajia ja kanssayrittäjiä, jotka sijoittavat pääasiallisesti omaa pääomaansa tiettyjen ehtojen mukaisesti kasvuyrityksiin. Tyypillisesti sijoituksen määrä on 10 000–150 000 euroa. Sijoittajat tuovat usein verkostonsa ja osaamisensa kohdeyrityksen avuksi antamalla osaamistaan sijoituskohteidensa käyttöön. Tämä tapahtuu esimerkiksi hallituksen jäseninä, tai auttamalla sijoituskohdetta kontaktiverkoston ja yhteistyösuhteiden luomisessa.

Tarkkana bisnesenkelin valinnassa

Bisnesenkelin mukaan ottamisessa voi olla yrittäjälle myös riskejä.

– Kannattaa miettiä tarkkaan, minkälaisia koijareita otatte rahoittajiksi, sillä sijoittajissa on monennäköistä suharia. Kun sijoittaja on jossakin alan järjestössä, saa takeen siitä, että eettinen puoli on kunnossa. Esimerkiksi FiBANin jäseneksi ei pääse ilman kahta suosittelijaa, Olli-Pekka Kulmala kertoi Tampereen nuorkauppakamarin järjestämässä Supersize Your Business -tapahtumassa syyskuussa.

– Jos bisnesenkeli lähtee yksittäiseen yritykseen mukaan, hän saattaa pyytää tai edellyttää hallituspaikkaa ja toimia toimitusjohtajan neuvonantajana. Syndikaatissa, jossa iso ryhmä enkeleitä tekee yhteisen isomman sijoituksen, valitaan yksi lead-investoriksi. Hän on useimmiten myös mukana hallituksessa. Tieto yritykseen ja yrityksestä menee hänen kauttaan muille syndikaatin jäsenille. Tällä tavoin suojellaan yrittäjän kiireistä arkea.

– Kannattaa myös kysyä sijoittajalta referenssit eli yritykset, joissa hän on mukana sekä tiedustella, voiko kyseisten yritysten toimitusjohtajille soittaa, Kulmala ohjeistaa.

Hyvä tiimi kiinnostaa sijoittajaa

Bisnesenkelin tärkein kriteeri sijoituskohdetta valittaessa on tiimi.

– Jengin kokoonpano on tärkeämpää kuin tuote tai konsepti. Vaikka yrityksellä olisi kuinka briljantti idea, keskinkertaisella tai huonolla tiimillä se ryssitään varmasti. Briljantti tiimi taasen tekee keskinkertaisesta ideasta menestystuotteen, Olli-Pekka Kulmala huomauttaa.

Myös liiketoimintasuunnitelma ja -idean skaalautuvuus eli kasvumahdollisuus ovat ensimmäisiä asioita, joita businessenkeli edellyttää kasvuyritykseltä. Millainen tuotto-odotus yrityksellä pitää olla, jotta bisnesenkeli kiinnostuu?

– Jos sijoitussumma 50 000 euroa ja voin tehdä viiden vuoden kuluttua exitin 100 000 eurolla, hypin kattoon. Ei enkelin näkökulmasta Rovioita odoteta, Kulmala toteaa.

– Jotta en menetä rahaa, minulla pitää olla vähintään kymmenen sijoitusta. Vasta kymmenennen kohdalla alkaa tuotto olla todennäköistä. Todella hyviä menestystarinoita on yksi 20:stä, jolla kuitataan muiden tappiot. Mitä enemmän sijoituskohteita, sitä suurempi mahdollisuus voittaa.

Sijoittajilla on oma arviointijärjestelmänsä, jonka painotus muuttuu tapauskohtaisesti. Lähtökohtana ovat tärkeysjärjestyksessä tiimi, skaalautuvuus, kilpailu- ja markkinatilanne, myyntikanavat, markkinointi ja lisärahoituksen tarve.

– Ennen kuin shekki kirjoitetaan, istutaan monta palaveria. Niissä sovitaan yksityiskohdat, Kulmala muistuttaa.

 

OLLI-PEKKA KULMALAN VINKIT BISNESENKELIN TAPAAMISEEN

TEE

– Noin seitsemän minuutin esitelmä itsestäsi ja yrityksestäsi. Siinä pitää olla selkeä ehdotus siitä, paljonko tarvitset rahaa, mikä on sijoittajan osuus ja mitä tällä rahalla tehdään.

– Valmistaudu mahdollisiin kysymyksiin.

– Tee enintään kymmenen dian PowerPoint esitys, fonttikoolla 30.

– Tee kunnon liiketoimintasuunnitelma.

– Lue esim FiBANin sivuilta ohjeita ja harjoittele esitystäsi.

ÄLÄ TEE

– Älä esittele tuotetta ja teknologiaa, vaan mitä myytte, kenelle ja miten. Investoija haluaa liiketoimintasuunnitelman, ei myyntipuhetta.

– Älä yliarvioi markkinoita.

– Älä pallottele kuviteltuja tuloja.

Kommentit
Jätä Vastaus