Välkettä ilman lisäaineita

Pakkausmateriaalimarkkinoille on tullut uutuus hologrammiteknologian alueella. Uusi massatuotantoon soveltuva ympäristöystävällinen ratkaisu soveltuu monenlaisiin tuotteisiin ja se voidaan integroida suoraan painotalojen olemassa oleviin painolinjoihin. 

Värejä kolmiulotteisesti peilaavat metallinhohtoiset tarra- ja etikettihologrammit ovat saaneet kilpailijan varsinkin pakkausmateriaalimarkkinoilla. Tamperelainen Iscent Oy lanseerasi viime vuoden joulukuussa uuden massatuotantoon soveltuvan ympäristöystävällisen hologrammiteknologian, joka antaa uuden ilmeen pakkaus- ja lahjamateriaaleille sekä monille tutuille kulutustavaroille cd-levykansista kännyköihin ja tietokoneisiin.

Iscent on tuotteistanut markkinoille VTT:n kehittämän diffraktioon eli valon taittumiseen perustuvan hologrammiefektikalvomateriaalin, joka voidaan integroida suoraan painotalojen olemassa oleviin painolinjoihin. Yritys hakee edullisella teknologiallaan isoja massamarkkinoita.

– Perinteisesti hologrammitekniikkaa on tuotettu painokoneiden kapeilla radoilla, jolloin lopputuotteena syntyy tarramaisia ja etikettityyppisiä ratkaisuja. Ne ovat yleensä liian kalliita ratkaisuja leveällä painoradalla toteutettaviksi, Iscentin toimitusjohtaja JAAKKO RAUKOLA kertoo. Hänellä on takanaan 12 vuoden ura VTT:llä, jossa hän oli mm. mukana kehittämässä uutta hologrammiteknologiaa.

Valoa nanomittakaavassa

Perinteinen hologrammiteknologia perustuu erilaisten laminointikerrosten muodostamaan rakenteeseen.

– Laminaattikerroksissa käytetään yleensä yhteen liimattuja metalloituja kerroksia antamaan peilimäistä syvyysvaikutelmaa, joka on kallis toteuttaa. Me taas haluamme luoda hologrammiefektin edullisesti ja ilman lisäaineita.

Valon taittuminen väreiksi saadaan aikaan muuttamalla painopinnan topografiaa niin, että valo siroaa pinnasta luoden hologrammiefektin.

– Teknologia perustuu siihen, että painopintaan tehdään nanomittakaavassa laaksoja ja kukkuloita, jolloin valo taittuu niistä hallitusti ja luo syvyys- ja peiliefektin spektrin väreissä. Vaikutelma syntyy hieman samaan tapaan kuin vanhoissa kristallikruunuissa, joissa valo taittuu prismoista, Raukola selvittää.

– Valoa läpäiseviä peili- ja taittopintoja voidaan luoda lähes millaisille materiaaleille tahansa paperista muoviin.

 

Tuotteen aitouden osoittamiseksi
optisiin efekteihin voi sisällyttää
piilokoodeja, jotka ovat luettavissa
ainoastaan erillisellä laitteella.

 

Turvallista luksusta ja brändisuojaa

Iscentin hologrammiteknologia sopii erityisen hyvin massatuotantona valmistettaviin pakkaus- ja lahjakääreisiin, esimerkiksi kosmetiikka- ja makeispakkauksiin.

– Niitä ympäröi ohut läpinäkyvä muovikelmu, johon voi painaa tekniikallamme hienoja efektejä läpinäkyvyyden kärsimättä. Kohderyhmäämme ovat oikeastaan kaikki luksustuotteiden pakkaukset. Näitä ovat esimerkiksi suklaa, kahvi, alkoholi ja kosmetiikka. Teknologia sopii erittäin hyvin myös lahjakääreisiin, koska lahjakin on luksusta – varsinkin silloin, kun se pakataan kauniisti, Raukola pohtii.

Iscentin hologrammiteknologia sopii lisäaineettomana myös elintarviketeollisuuden pakkausmateriaaleihin.

– Elintarvikepakkauksien painamisessa vastaan tulevat poikkeuksetta elintarvikekelpoisuuskysymykset. Pakkausyritysten pitää tietää tarkkaan, mitä raaka-aineita saa käyttää elintarvikepakkausten lakoissa, pinnoitteissa ja liimoissa. Kahvi, suklaa ja tupakka ovat erityisen herkkiä ottamaan vieraita makuja ja hajuja. Meidän hologrammitekniikassamme ei lisätä mitään ylimääräisiä raaka-aineita painettaviin pintoihin, joten se soveltuu hyvin elintarvikepakkauksiin, Jaakko Raukola kertoo.

Mielenkiintoisia sovellusalueita ovat myös turvamerkinnät sekä brändin suojaaminen.

– Voimme toteuttaa tekniikallamme tuoteturvaan ja brändin suojaukseen vaikeasti kopioitavia teknisiä tuotetakuuratkaisuja. Valoa siroava design itsessään voi olla tietynlainen tuotesuoja. Lisäksi voimme sisällyttää optisiin efekteihin piilokoodeja ja -kuvia tai mikrokoodeja, jotka ovat luettavissa ainoastaan erillisellä laitteella. Vain näin voidaan osoittaa, että tuote on aito, Jaakko Raukola kertoo.

Erillinen laite voisi hyvin olla Iscentin sisaryhtiön KeepLoop Oy:n alle millimetrin sadasosan tarkkuuteen pääsevä kännykkämikroskooppi, joka soveltuu nimenomaan pinnanmuodostuksen tutkimiseen. KeepLoopin mikroskooppia käytetään erityisesti painoteollisuudessa osana laadunvarmistusta. Turvallisuusalalla laitetta voidaan käyttää esimerkiksi mikrokoodin lukemiseen erilaisissa logistisissa järjestelmissä. Samoin laite sopii turvamerkintöjen tarkasteluun ja tuotteen aitouden varmistamiseen brändin suojaamisessa. Mikroskooppilaitteen avulla voidaan tunnistaa tuotteen sisältämät piilokuvat, joita paljas silmä ei muutoin havaitse.

Pilottivaihe liikkeelle joulukuussa

Iscent on perustettu loppuvuonna 2011. Yrityksen ensimmäiset tuotteet tulivat markkinoille joulun alla 2012.

– Koko viime vuosi on meni koneinvestointien parissa. Nyt meillä on käytössämme ainutlaatuinen konetekniikka, jota ei löydy muualta maailmasta. Tuotteitamme on tullut markkinoille joulukuusta lähtien, eli valmistamme laajan kirjon esituotteita asiakkaille arvioitaviksi ja hyväksyttäväksi. Lisäksi tuomme markkinoille omia pakkaus- ja lahjakääreisiin liittyviä tuotteita, Jaakko Raukola kertoo.

Uusia sovelluksiakin on tulossa, mutta vasta aikanaan.

– Ensin on menestyttävä valitussa kentässä, ennen kuin uusia tuotteita aletaan suunnitella. Olemme luoneet uusia innovaatioita, joita olemme patentoineet eli tähtäämme uusiin sovelluksiin, jotka ovat lähellä kuluttajaa. Näitä voisivat olla esimerkiksi ikkunoihin kiinnitettävät valon siroamista hyödyntävät sisustuselementit sekä lampunvarjostimet tai jopa tapetit.

Tavoitteena ei kuitenkaan ole täyttää kuluttajien kotia blingblingillä.

– Suomalaisia viehättävät hillityt efektit. Perinteiset hologrammit pomppaavat peilipinnoilla silmään, mikä ei ole meidän tavoitteemme. Haluamme olla gentlemanneja ja luoda hillittyjä, jopa unenomaisia hologrammiefektejä, Jaakko Raukola maalailee.

Kommentit
Jätä Vastaus