Asenne on paras asuste

Suomalaiset ovat rennosti pukeutuvaa farkkukansaa. Bisnesmaailmassa rentous ei kuitenkaan aina ole se asiallisin vaihtoehto. Kiristyvä kilpailutilanne ja ulkomaanmarkkinoille suuntautuminen luo paineita laadukkaaseen bisneslookiin.

 

Suomalaiset ovat rennosti pukeutuvaa farkkukansaa. Bisnesmaailmassa rentous ei kuitenkaan aina ole se asiallisin vaihtoehto. Kiristyvä kilpailutilanne ja ulkomaanmarkkinoille suuntautuminen luo paineita laadukkaaseen bisneslookiin.

Bisnespukeutumiseen erikoistunut pukeutumisneuvoja ja kouluttaja Tuija Kauppinen kertoo suomalaisen bisnespukeutumisen muuttuneen viimeisien vuosien aikana.

– Suomalaiset ovat ehdottomasti eurooppalaistuneet ja kansainvälistyneet. Tämä näkyy erityisesti pukeutumisessa. Maailmalla liikuttaessa nähdään erilaisia virtauksia, ja niistä otetaan ideoita ja mallia. Meille on tullut myös paljon kansainvälistä bisnestä, ja se näkyy myös yritysmaailman pukeutumisessa.

Suomalainen bisnespukeutuminen on eurooppalaisessa mittakaavassa hyvin rentoa. Meillä ei toimistoissa ja virastoissa ole tarkkoja pukeutumissääntöjä, vaan ennemminkin arvostetaan vapaata pukeutumista.

Bisnesmaailmassa töitä tekevien on kuitenkin pidettävä huolta pukeutumisestaan ja ulkonäöstään. Koti- ja työpukeutumisen erottaminen on Tuijan mielestä olennaista.

– Bisnes- ja kotipukeutumisen erottaminen on ihmiselle psykologisesti tärkeä asia. Ihmiset elävät markkinapyörityksessä, jossa työ tulee kotiin ja se on poissa perheen ajasta ja omasta rentoutumisesta. Eräs tekijä, jolla voidaan raja selkeämmin tehdä on, että pukeudutaan töihin eri vaatteisiin.

 

Pikkutakki tekee bisneksen

Asianmukainen bisnespukeutuminen riippuu hyvin paljon toimialasta, ihmisen asemasta ja hänen varallisuudestaan. Yleisesti Tuija Kauppisella on kuitenkin yksi vaatekappale, jonka ympärille asukokonaisuus eniten rakentuu.

– Puku tekee aina bisneksen. Vaikka kyseessä olisi yhdistelmäasusta, eli erikseen ostetuista takista ja alaosasta, niin silti miehellä olisi aina oltava pikkutakki ja naisella bleiseri. Naisella bleiseri voidaan joissain tilanteissa korvata tyylikkäällä ja laadukkaalla neuletakilla. Mutta selvää on, että pikkutakki jossain muodossaan niin naisella kuin miehellä on bisneksen ilmentymä.

Toisaalta bisnesmaailmassa pätee sääntö, pukeudu seuraavan aseman mukaan, mitä tavoittelet. Aina kannattaa olla piirun verran omaa asemaansa paremmin pukeutunut. Yli ei saa kuitenkaan mennä. Pukeutumisneuvojana Tuija kannattaakin eleetöntä, mutta tyylikästä ja laadukasta bisnespukeutumista.

Ylilyönti pukeutumisessa Tuijan mukaan on käynyt silloin, kun esimerkiksi neuvottelupöydän ääressä asiakkaan keskittymiskyky häiriintyy ulkonäköön liittyvien seikkojen vuoksi. Tällaisia voivat olla muun muassa liian suuret korut, liian lyhyt hame, paljastava pääntie, kauhtuneet vaatteet tai tilaisuuteen liian hienot materiaalit.

 

Farkut käyvät, mutta tilanteen mukaan

Bisnesihmisen ei tarvitse täysin luopua farkuista. Työpaikalle voidaan aivan hyvin valita myös denimiä ylle. Farkkujen yleisilmeestä täytyy kuitenkin olla tarkkana.

– Bisnesfarkuissa ei ole kulutusta, niissä ei ole strasseja, eikä reikiä. Ne ovat siistit, yksiväriset ja tummahkot. Johtoryhmän kokoukseen tai tärkeään asiakastapaamiseen en farkkuja laittaisi, mutta toimistotyössä niiden käytöllä ei mielestäni ole mitään estettä.

Nuorten suosimien vaateketjujen farkut saattavat olla bisneskäytössä hieman liian trendikkäät, pillifarkut eivät sovellu bisneslookiin. Sen sijaan designerfarkut ovat asia erikseen.

– Hyvät farkut maksavat yli sata euroa. Kun tähän laitetaan muutamia kymmeniä euroja lisää, saadaan designer label -farkut. Näiden etu on siinä, että niissä leikkaukset ja materiaalit on kehitelty niin hyviksi, että ne istuvat käyttäjälleen, ovat taatusti laadukkaat ja kestävät sekä näyttävät päällä hyvältä.

Vanha sanonta, köyhällä ei ole varaa halpaan, pitää paikkansa bisnespukeutumisessa.

– Olen aina sanonut, että kannattaa mieluummin ostaa yksi hyvä kuin viisi huonoa. Viiden halvemman, mutta huonolaatuisemman tuotteen hinnalla saa bisnesuskottavamman vaatteen, joka kestää huoltoa, kulutusta ja käyttöä.

 

Vaatekaupassa pärjää, kun tuntee oman vartalonsa

Yleisin ongelma vaatteita ostettaessa Tuija Kauppisen mukaan on se, että asiakas ei tunne omaa vartalomalliaan, ja ostaa sen vuoksi väärän mallisia ja väärän tyylisiä vaatteita. Myös väriasioissa suomalaisella on oppimisen varaa. Sorrumme liian usein mustaan, vaikka maailma on täynnä hyviä värejä. Ihminen tottuu tuttuun ja turvalliseen. Ja kun vaateostoksille mennään kiireellä, niin on helppoa mennä tuttuun ja turvalliseen liikkeeseen ostamaan samoja tuotteita, joita ennenkin on ostettu, Tuija kuvailee.

Bisnespukeutumisessa uutena trendinä onkin käyttää pukeutumisneuvojia istuvien vaatteiden löytymiseksi, näkökulmien uudistamiseksi ja uusien ideoiden saamiseksi.

– Ihmiset ovat kiinnostuneita satsaamaan imagoonsa, kun nähdään että bisnesmaailmassa kilpailu on kovaa. Ja Suomen rajojen ulkopuolella kilpailu on sata kertaa kovempaa. Imago on se millä erotutaan. Täytyy olla sen näköinen, että pärjää markkinoilla.

Istuvat vaatteet ovat olennaisia imagon ja itsetunnon kannalta. Kun mekko ja bleiseri ovat sopivan kokoiset ja oikean malliset, nousee niiden kantajan itseluottamus. Tuija haluaakin pukeutumisneuvojana korostaa asiakkaansa kauneutta korostamalla hänen parhaita puoliaan.

 

Elämäntavat A ja O

Bisnespukeutuminen on Tuijan mielestä paljon laajempi käsite kuin vain vaate, joka puetaan päälle.

– Hyvä bisnesimago lähtee hyvistä elämäntavoista ja hyvästä asenteesta. Asenne näkyy ihmisen ihossa, hiusten laadussa, silmien loistossa ja ryhdissä. Se näkyy siitä, miten kannamme itsemme. Vaikka meillä olisi miten kalliit ja laadukkaat vaatteet tahansa, mutta jos meillä on huono asenne ja ryhti, niin vaatteet eivät istu yllemme. Asenne näkyy myös käytöksessä.

Bisnesimagoon kuuluu terveelliset elämäntavat, että syödään oikein, liikutaan riittävästi ja pidetään itsestä huolta. Siten saamme elämään positiivisen janan, jaksamme paremmin ja vedämme puoleemme positiivisia asioita.

 

Työntekijä on kävelevä käyntikortti

Ihmiset ovat yhtä tärkeä imagotekijä yritykselle kuin esimerkiksi sen internetsivut. Tavatessaan asiakkaita ja liikkuessaan kaupungilla työntekijät ovat yrityksensä käveleviä käyntikortteja. Sen vuoksi olisi hyvä, jos työpaikalla annettaisiin koulutusta, jossa keskityttäisiin ulkonäköön liittyviin asioihin. Pukeutuminen on tärkeä osa työhyvinvointia. Pukeutumisneuvonta voitaisiin aivan hyvin ottaa esimerkiksi osaksi tykypäivää. Kun asioista puhutaan ja niitä käydään yhdessä läpi, menee tieto helpommin perille ja on mahdollista saada hyviä tuloksia aikaiseksi, Tuija Kauppinen painottaa.

Kommentit
Jätä Vastaus