Pk-yritykset: ylittäkää rajat!

YritysForum raportoi: Ulkomaankaupan päivä

Team Finland järjesti 2.9.2015 osana Johtajuussymposiumia Ulkomaankaupan päivän Tampereen yliopistolla.

Ulkoasiainministeriön alivaltiosihteeri Matti Anttonen puhui tilaisuudessa kehittyvän kaupan mahdollisuuksista. Vienti on pitkälti suuryritysvaltaista ja palveluperustaista. Uusia työpaikkoja ei Anttosen mukaan synny, jos pk-yritykset eivät kasva ja kansainvälisty. Viennin osuus tulisi saada 40 prosentista lähemmäs 50 prosenttia, mutta se ei onnistu ilman pk-yrityksiä.

 Pärjääminen ei ole isojen yritysten etuoikeus.

Vaikka pk-yritysten resurssit ovat eri tasolla kuin suuremmilla toimijoilla, mahdollisuuksia on silti, kunhan vain yritykset opettelisivat myymään. Anttonen nostaakin oleelliseksi ongelmaksi myyntitaidon puuttumisen suomalaisilta.

 Myyntityötä ei arvosteta Suomessa.

Pinta, jossa asiakas kohdataan, vaatii muutakin kuin tuote-esittelyitä. Asiakas ei osta, jos hän ei ole tyytyväinen myyjään ja myyntitapaan. Ulkomailla asiakkaiden kanssa tulee seurustella ja asiakkaat täytyy hakea ahkeralla jalkatyöllä.

 Talouskriisi on ohi.

Anttonen on matkustellut kymmenissä maissa tänä vuonna. Vain Venäjä ja Suomi sakkaavat, mutta muuten talouskriisi vaikuttaa hänen mukaansa olevan ohi.

Ennakkoluulottomuus on toinen tärkeä piirre. Anttonen viittaa USA:n energiavallankumoukseen, joka oli pitkälti pk-yritysten ennakkoluulottomuuden ansiota.

Katse uusiin suuntiin

Mitä tulee globaaliin asetelmaan, Kiinan talouskasvu tulee hidastumaan ennen pitkää. Kasvu on ollut seurausta kaupungistumisesta, mutta ”Kaikki kiinalaiset eivät voi muuttaa kaupunkeihin”. Tuottavuus tulee laskemaan. Kiinassa ei voida valmistaa kaikkien maiden kaikkia tavaroita, siksi Kiina pyrkii siirtymään vientivetoisesta kulutusvetoiseen talouteen. ”Robotit saattavat siirtää tuotantoa takaisin länteen”.

Afrikan osalta alivaltiosihteeri muistuttaa sen suuresta koosta ja maiden määrästä. Hyvin monessa Afrikan maassa eletään kaukana median välittämistä kriiseistä. Suomalaisten ei kuitenkaan edes tarvitsisi lähteä ns. merta edemmäs kalaan, sillä esimerkiksi Norjan kanssa meilllä on yhteistä rajaa, ja siellä pärjää kouluruotsilla Anttosen kokemuksen mukaan mainiosti.

Venäjän markkina tulee olemaan pitkään haastavassa tilassa ruplan hinnan ja Venäjän talouden yleisen tilan takia.

Kansainvälistymisen mallioppilaita

Ulkomaan kaupan päivässä esittäytyi myös mm. kolme yritystä, jotka ovat saaneet hienosti vastakaikua kansainvälisillä markkinoilla.

Aquamec Oy vie monitoimiruoppauslaitteita myyntiedustajiensa välityksellä. Kohteena ovat kehittyvät maat, joissa infraa ei vielä ole täysin rakennettu. Hyvä, vuosikymmeniä kestävä ja monipuolinen tuote ja sen hyvin tuntevat paikallisen tason myyntitahot ovat Aquamecin menestyksen takana.

Gasera Oy on tehnyt pitkäjänteistä tutkimustyötä kaasunmittausteknologian parissa ja kehittänyt tekniikkaa, jolla on useita käyttökohteita sekä yksityisellä (teollisuus) että julkisella puolella (salakuljetus). ”Vaikeinakin hetkinä kannattaa jaksaa eteenpäin”, mm. EU-hankkeista rahoitusta saaneen yrityksen toimitusjohtaja Ismo Kauppinen neuvoo.

Framery Oy:n perustajia pidettiin ”seinähulluina”, kun he irtisanoutuivat työpaikastaan ja alkoivat kehittää puhelinkoppeja avokonttoreihin. Kysyntää kuitenkin riitti jo pitkään ennen valmista tuotetta. USA:n säädökset vaativat oman työnsä, jotta sinne sai myydä tavaraa. Pienen Suomen sijaan tähtäimessä ovat suuret markkina-alueet USA, Kanada ja EU-alue. Suoramyynnin sijaan Framery myy vain jälleenmyyjille. Messumenestys USA:ssa on ollut huimaa pieneksi puljuksi. Nyt Frameryllä riittää puuhaa, jotta he saavat pidettyä etumatkansa isoihin perässähiihtäjiin nähden. Brändäys, jälleenmyynti ja valmistuskustannukset on pidettävä optimaalisina.


Team Finlandista keskitettyä kv-palvelua

Team Finland on uudistanut toimintakonseptinsa tarjoamalla yrityksille palvelua yhden palvelunumeron periaatteella. Soittajaa ei ohjata seuraavalle luukulle, vaan kullekin soittajalle sopivin asiantuntija ottaa Team Finlandista jälkeenpäin yhteyttä. Palvelunumero 0295 020 510.

Teksti ja kuva: Milja Mansukoski

Kommentit