Digimarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää jo tehty työ

Miltä kuulostaisi työkalu, jolla yritys voi luoda digitaalista markkinointisisältöä jo olemassa olevista viestintämateriaaleista, helposti ja edullisesti?

Yritysten kovalevyillä on valtava määrä tuote- ja palveluesitteitä, vuosikertomuksia, asiakaslehtiä ja muita viestinnällisiä julkaisuja.

– Kun yritykselle tehdään esimerkiksi tuote-esite, sillä on selvä funktio, se suunnitellaan ja designataan huolella. Jo tehtyä työtä kannattaisi hyödyntää myös digimarkkinoinnissa, Harri Siikala Taiqa Digitalilta toteaa.

Taiqa Digital on digitaalisen markkinoinnin kumppani yrityksille. Muiden vastaavien palveluntarjoajien tavoin yritys rakentaa verkkosivuja ja tarjoaa julkaisualustan asiakkaidensa käyttöön. Näiden lisäksi Taiqalta löytyy julkaisu- ja designtyökalut, joilla digimarkkinoinnin tuotteita voi rakentaa jo olemassa olevia viestinnällisiä materiaaleja hyödyntäen. 

– Työkaluissamme pdf:iä voidaan räjäyttää palasiksi ja muokata niistä jotain kokonaan uutta. Tämä on kohtuullisen uniikki juttu globaalistikin, ja sellainen, jota on kaivattu, Siikala toteaa.Taiqan työkaluilla näköislehtien, vuosikertomusten, esitteiden ja muiden julkaisujen digiversioiden interaktiivinen rikastaminen on paitsi helppoa myös kustannustehokasta. Jo olemassa olevaan materiaaliin voidaan lisätä toiminnallisuuksia, kuvia, videoita, animoinnin elementtejä ja muuta sisältöä periaatteessa loputtomasti.

Asiakas mielessä

Siikala muistuttaa, ettei digikanavilla voi keskittyä vain kehumaan omaa juttua vaan on ajateltava myös käyttäjäystävällisyyttä. Kuluttajan tulisi löytää helposti kaipaamansa tieto, kuten laitteen manuaali tai hinta ilman, että tätä on juoksutettu ensin ympäri verkkosivustoa.

– Kun digisisältöä luodaan valmiin pdf:n pohjalta, joka on jo ajateltu loogisesti ja visuaalisesti hyvin, ei useinkaan tarvitse enää muuta kuin yhdellä linkillä luoda kuluttajalle nopea polku juuri siihen tietoon, mitä tätä oikeasti kiinnostaa. 

Toisaalta hyvin tehty interaktiivinen digituote antaa myös yritykselle tärkeää tietoa potentiaalisista asiakkaista ja näiden kiinnostuksen kohteista. 

– Pelkkä pdf itsessään on ”kylmä” eikä anna mitään tietoa, mutta esimerkiksi pdf:n lataamiseen liitetyllä liidigeneroinnilla saadaan identifioitua tarkemmin kiinnostuneita asiakkaita ja näiden kiinnostuksen kohteita. Siihen voidaan myös rakentaa erilaisia toiminnallisuuksia, kuten puhelinlinkitys tai tarjouslehdestä tuotteen linkitys verkkokauppaan, jotka ohjaavat asiakasta toimimaan.

Koska digisisältöjä katsellaan yhä enemmän kännykällä, on tärkeää tehdä digituotteista aina myös mobiiliversiot, jotta käyttäjäkokemus saataisiin optimoitua.

Työkaluja

Taiqa Publisher Basicin ja Taiqa Publisher Pro -työkalut mahdollistavat valmiiden, pdf-muotoisten viestinnän ja markkinoinnin materiaalien helpon ja nopean editoinnin. 

– Publisherilla asiakas voi tehdä digimarkkinoinnin tuotteita itse, sillä Publisherin käyttö on helppoa. Sitä voisi verrata PowerPointin tekemiseen, elementtejä siirretään drag & drop -toiminnolla, Siikala kuvailee. 

Taiqa Creator on yrityksen kehittynein graafinen julkaisuohjelmisto, joka mahdollistaa täysin vapaan desiginin. Julkaisun voi tuottaa joko pdf-tiedoston pohjalta tai aloittaa aivan tyhjästä ja luoda näyttävän kampanjasivuston.

– Taiqa Creator on erittäin kattava ohjelmisto. Creatorilla voi luoda interaktiivisia julkaisuja, joiden toiminnallisuuksia rajoittaa ainoastaan mielikuvitus. Sillä on mahdollista saada vaikkapa piirretty kissa laulamaan ja tanssimaan. Creator vaatii kuitenkin jo ammattimaisempaa osaamista ja rutiinia, jolloin on yleensä parempi, että me teemme ne työt asiakkaalle palveluna, Siikala sanoo. 

www.taiqa.fi

Yrityksen näköinen webinaari

Taiqa Digital tarjoaa myös webinaarialustan. Taiqan webinaarialustassa webinaarin visuaalinen ilme rakennetaan yrityksen toiveiden mukaan sen sijaan, että näytöllä näkyisi vain Zoomi-logo tai vastaava.

Teksti: Tiina Raatikainen
Kuva: Pixabay